Ensimmäinen varaukseni
Nyt olen menossa viimeiselle kuukaudelle työssäoppimisessa ja minulle laitettiin ensimmäinen isompi varaukseni, 19henkeä.
Vuoron alkaessa aina katsotaan oma alue, ja samassa paperinipussa lukee aina varaukset, monta henkeä, monelta ja jos tiettyä teemaa on se on ilmoitettu.
Huomasin varauksen ja kartoitin itseni siitä monelta alan tekemään valmisteluja yms. Olin pienemmällä puolella sinä päivänä (oma baaritiski, vähemmän pöytiä, sisääntulo ovien puoli.)
19 hengen pöytään yhdistettiin n. 6 pientä pöytää, ja jo niiden erillään ollessa laitetaan pöytiin varattu kyltit noin 1,5h aikaisemmin, jotta pöytiin ei menisi muita kuin nopeilla annoksilla olevia asiakkaita.
Valmistelut alotetaan noin 45min aikaisemmin. Pöydät yhditetään ja pyyhitään, koristeluja laitetaan(jos varauksen yhteydessä kerrottu tiettyä teemaa tämä tehdään sen mukaan, jos ei niin pöydille yleensä laitetaan mm.serpenttiiniä, ankkoja ((joka on paikan maskotti)) ja muuta kivan näköistä koristetta.)
Kattaukseen kuuluu servetti, haarukka ja veitsi, lasi, ruokalista ja juomalista. Myös vesikannut ja popcorn kulhot laitetaan pöydille valmiiksi n. 5-10min ennen asiakkaiden saapumista.
Oman varaukseni henkilöt saapuivat juuri kun olin tekemässä muuta, joten esimies ohjasi heidät pöytään. Annoin heidän asettua rauhassa jonka jälkeen lähdin kiertämään pöydän toisesta päädystä toiseen kyselemässä juomia moikattuani kaikki yhteisesti.
Ennen asiakkaiden saapumista oli pöytäkartta tehty valmiiksi ja tähän laitetaan paikka ja tuolin numero, joka helpottaa laskun erittelyä ja tarjoilemista runsaasti.
Juomien yhteydessä kyseltiin henkkarit.
Toinen tarjoilija auttoi minua juomien laittamisessa ja tarjoilemisessa oikeille henkilöille.
Juomia viedessäni huomasin, että ruokalistat oli jo keretty katsoa läpi ja kiersin taas järjestyksessä kyselemässä tilaukset.
Ruokatilausten yhteydessä kysyin myös laskutuksesta ja ilmoitettiin, että kaikki maksavat erikseen.
Laitoin bongin keittiölle menemään ja aloin ruokien valmistuessa ja noustessa erittelemään kaikki tuolit järjestyksessä.
Muut tarjoilijat auttoivat kantamaan ruoki pöytään, annoksien nauttimisen aikana kävin välissä täyttämässä vesikannuja ja kyselemässä juomatilannetta, ja kaikki olivat tyytyväisiä sekä ruokiin että juomiin.
Ruokailun loputtua blokkasin pöytää rauhassa, ja vikojen lautasten kohdalla kyselin jälkiruuista, johon porukka tarvitsi vielä aikaa sillä heillä oli omia juttuja meneillään.
Jonkin ajan päästä jälkkäritilaukset saatiin tehtyä ja juomia ja jälkiruokia vietiin pöytään yhdessä keittiön kanssa.
Lopuksi asiakkaat tulivat itse kassalle maksamaan, sillä he lähtivät vähän ripotellen. Kaiken keskittymiseni laittaminen erotteluun tuotti tulosta, sillä laskutus toimi hyvin ja kaikilla oli oikeat tilaukset yms. ja maksaminen kävi nopeasti. Kaikkien lähdettyä toinen tarjoilija jäi siivoamaan pöytää, sillä minut pyydettiin pikkupuolelta isommalle auttamaan.
Yleisesti varaus meni hyvin, pienen alkujännityksen takia en niin erityisen hyvää asiakaspalvelukuvaa varmaan jättänyt. ( Siis perus ystävällinen, hymyileväinen ym. olin, mutta itse en mielestäni tehnyt niin täydellistä suoritusta kuin oisi voinut. Tämä toisaalta oman perfectionistisen luonteenpiirteeni takia, kaikki lähtivät kyllä tyytyväisinä ja kiittelivät paljon :D)
Vaikka varaus eka meinasi jännittää, ei siinä mitään erikoista ollut ja jäi ihan hyvät fiilikset.
Kattaukseen kuuluu servetti, haarukka ja veitsi, lasi, ruokalista ja juomalista. Myös vesikannut ja popcorn kulhot laitetaan pöydille valmiiksi n. 5-10min ennen asiakkaiden saapumista.
Oman varaukseni henkilöt saapuivat juuri kun olin tekemässä muuta, joten esimies ohjasi heidät pöytään. Annoin heidän asettua rauhassa jonka jälkeen lähdin kiertämään pöydän toisesta päädystä toiseen kyselemässä juomia moikattuani kaikki yhteisesti.
Ennen asiakkaiden saapumista oli pöytäkartta tehty valmiiksi ja tähän laitetaan paikka ja tuolin numero, joka helpottaa laskun erittelyä ja tarjoilemista runsaasti.
Juomien yhteydessä kyseltiin henkkarit.
Toinen tarjoilija auttoi minua juomien laittamisessa ja tarjoilemisessa oikeille henkilöille.
Juomia viedessäni huomasin, että ruokalistat oli jo keretty katsoa läpi ja kiersin taas järjestyksessä kyselemässä tilaukset.
Ruokatilausten yhteydessä kysyin myös laskutuksesta ja ilmoitettiin, että kaikki maksavat erikseen.
Laitoin bongin keittiölle menemään ja aloin ruokien valmistuessa ja noustessa erittelemään kaikki tuolit järjestyksessä.
Muut tarjoilijat auttoivat kantamaan ruoki pöytään, annoksien nauttimisen aikana kävin välissä täyttämässä vesikannuja ja kyselemässä juomatilannetta, ja kaikki olivat tyytyväisiä sekä ruokiin että juomiin.
Ruokailun loputtua blokkasin pöytää rauhassa, ja vikojen lautasten kohdalla kyselin jälkiruuista, johon porukka tarvitsi vielä aikaa sillä heillä oli omia juttuja meneillään.
Jonkin ajan päästä jälkkäritilaukset saatiin tehtyä ja juomia ja jälkiruokia vietiin pöytään yhdessä keittiön kanssa.
Lopuksi asiakkaat tulivat itse kassalle maksamaan, sillä he lähtivät vähän ripotellen. Kaiken keskittymiseni laittaminen erotteluun tuotti tulosta, sillä laskutus toimi hyvin ja kaikilla oli oikeat tilaukset yms. ja maksaminen kävi nopeasti. Kaikkien lähdettyä toinen tarjoilija jäi siivoamaan pöytää, sillä minut pyydettiin pikkupuolelta isommalle auttamaan.
Yleisesti varaus meni hyvin, pienen alkujännityksen takia en niin erityisen hyvää asiakaspalvelukuvaa varmaan jättänyt. ( Siis perus ystävällinen, hymyileväinen ym. olin, mutta itse en mielestäni tehnyt niin täydellistä suoritusta kuin oisi voinut. Tämä toisaalta oman perfectionistisen luonteenpiirteeni takia, kaikki lähtivät kyllä tyytyväisinä ja kiittelivät paljon :D)
Vaikka varaus eka meinasi jännittää, ei siinä mitään erikoista ollut ja jäi ihan hyvät fiilikset.
Kommentit
Lähetä kommentti