Loppuvaihe ja tarjoilun kulku

Tässä vaiheessa harjoittelusta on tullut jo rutiinia ja kaikki asiat menee aikalailla ulkomuistista.
Memphis kampin harjoittelu on ollut melko helppoa vaikka kiireellisyydestä ja vaikeudesta varoiteltiin hirveästi ennen aloittamistani.

Työvuoron kulku
Vuoroon tullessa vaihan työpaidan ja kengät paikan taukotilassa, sillä vaikka vakkarityöntekijöillä kunnolliset pukukopit löytyykin, ei niitä minulle harjoittelijana annettu käyttöön. Työvaatetukseen kuuluu Memphis paita, essu, mustat housut, turvakengät ja hiukset kiinni. Jopa korviksia saa paikassa pitää, mutta itse olen ollut ilman.
Asun kunnossa ollessa siirryn hakemaan toimistosta rahat (100e käteistä kolikoina ja seteleinä).
Kun kaikki on valmiina, menen saliin katsomaan oman alueeni, varaukset, ja lounasaikaan kirjoitan vaihtuvan päivän kasviksen, jälkkärin ja liemen ylös. Alueella minua aikaisemmin ollut tarjoilija kartoittaa minut alueesta ja kertoo mitä siellä tapahtuu, pöydät eritellään valmiiksi.(Eli asiakkaiden tilaukset eritellään.)

Tarjoilutilanne toimii aina saman kaavan mukaisesti. Asiakkaiden sisään saapuessa heidät toivotetaan tervetulleiksi. Pöytiin käydessään annan heidän itse asettua rauhassa (jotkut mielestäni hätiköi turhankin nopeasti paikalle), jonka jälkeen käyn kysymässä juomat. Juomia hakiessani asiakkaat kerkevät rauhassa katsoa ruokalistat, joten juomat saadessaan heillä on kätevästi ruokatilaus valmiina. Otan tilauksen ja kerron annoksista jos kysymyksiä tulee. Samalla koitetaan tehdä lisämyyntiä tarjoamalla mm. alkuruokaa, lisädippiä etc.
Ruokatilaus bongataan salista löytyvistä koneista ja jos alkuruokia on, lähetetään keittiölle bongi jossa lukee erikseen alkuruuat ja erikseen pääruuat. (Keittiö osaa ajoittaa ruokien noston.)
Maistumisia käydään aina kysymässä ruokailun aikana, sillä jos jotain annoksessa on vialla tässä vaiheessa voi asian vielä korjata. Jos annoksen vika on sellainen mihin keittiö ei voi vaikuttaa (tai jos ovat joutuneet odottaa ruokaa liian pitkään tarjoilijan mokan takia) tarjotaan aina hyvitykseksi esim. kahvia tai jälkkäriä. Jos näin tapahtuu, lyödään tilaus normaalisti koneeseen ja laskutuksessa se siitretään asiakashyvitykseen, jonka ansiosta siitä tulee ilmainen.
Kun ruokailu lopetetaan haetaan astiat pöydästä ja tarjotaan jälkiruokia ja juomisia. Tässä vaiheessa usein lisämyynti on helpompaa, sillä jälkiruokien kanssa voi tarjota juotavaa ja juotavaa voi tarjota esim. tuplana.
Jos jälkiruokia  tulee ne bongataan ja keittiö tuo henkilökohtaisesti annokset pöytään. Tämä mm. siksi että avoimen keittiön lisäksi on asiakkaille kivempi nähdä kokkeja myös henkilökohtaisesti. Juomat viedään itse.
Kaiken jälkeen lasku tuodaan pöytään, asiakkaille muistutetaan s-etukortista, tarjotaan kuittia ja toivotetaan hyvät päivänjatkot. Jos tässä vaiheessa tulee tippiä, otan sen omista rahoistani itselleni. Harjoittelijana saan pitää tippini, mutta vakkarityöntekijät laittavat yhteiseksi jaettavaksi purkkiin.
Pöydät siistitään aina asiakkaiden lähdettyä, laseja viedään pöytään ja aterinkipot tarkistetaan.


Päivän päätteeksi iltavuoroissa siivotaan baaritiskit ja pöydät ja lounaslistat viedään pöytiin valmiiksi seuraavaa päivää varten.
Jos ei iltavuorossa ole, katsotaan vaan että pöydät on eritelty ja kerrotaan jatkavalle tarjoilijalle alueen tilanne. Tilitys tehdään joka vuoron päätteeksi laskemalla käteiset yhteen ja miinustamalla siitä 100e. Tämän jälkeen voi lähteä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Harjoittelun alkupuoli

Ensimmäinen varaukseni